~          HEM          ~          GÄSTBOK          ~          RALLYKOMPISAR          ~          KONTAKT          ~  

 

Tillbaka

 

Bengt Abrahamsson

 

 

15 - 16 oktober 2010

Rally Lausitz Tyskland

En efterlängtad återkomst, så kändes det när vi landade i trakterna kring Vattenfalls stora kolkraftverk i Boxberg, ca 20 mil söder om Berlin. Sist var vi nere 2004, då med en gul Volvo 940 som då tyvärr gav upp med trasig växellåda efter ett antal SS. Tävlingen som ingick i Tysklands mästerskap har stått på önskelistan ända sen dess och nu kunde vi infria vår önskan att få återkomma till denna lite annorlunda grustävling.

 

Resan började redan på onsdag eftermiddag och efter båtresa mellan Trelleborg - Rostock fortsatte färden ytterligare 40 mil neråt i Tyskland. Träningen började redan på torsdag så det blev ingen vila där inte, totalt sett var tävlingen på hela 143km SS fördelade på 8SS, tre av sträckorna gick två gånger och en av dem var det lite skillnad i starten på så det blev fem olika sträckor att nota. Det var ju sex år sen sist vi gjorde egna noter men det funkade faktiskt otroligt bra med facit i hand.

 

Torsdagkväll var det administrativ anmälan och besiktning. Lite skillnad även här då det verkligen var noga med säkerheten i bilen, mindre noga med lampor o liknande...

 

Fredagen började tidigt med ytterligare notskrivning. Regnet öste ner ganska kraftigt när vi så åkte ut på första sträckan fredag kväll. Mörkret började falla men inget behov av lampor första vändan iaf. Tre backningar blev resultatet av SS1, notmiss, vattenplaning och vilja kan man väl konstatera dessa missar med...

 

SS2, lika som första bestämde vi oss för att ta oss igenom utan ytterligare missöden, vilket vi lyckades galant med, efter kvällen så låg vi, backningarna till trots på en åttonde plats.

 

Lördagen startade upp med en som vi tyckte när vi tränade en riktigt snabb sträcka, det är konstigt, när man sen åker tävling vill man bara komma fortare fram till nästa kurva... Sträckan gick bra och så fortsatte det under dagen. fyra och femte tider totalt på sträckorna. Det var många servicetillfällen under tävlingen. Aldrig mer än två sträckor mellan service, tänk om vi i Sverige kunde fatta att vi skall in o vända på service nån gång också och inte bara låta våra goa servicegubbar sitta o häcka utan att få träffas, serva och vara involverade i tävlingen!

Bengt Ahlberg, Mattias Ahlning och Dan Landqvist slet och jobbade mycket gott hela helgen! Även Per-Jörgen och Thomas hjälpte till på lördagen då de tyvärr var tvingade att bryta sin tävling redan på fredagkvällen.

 

Inför SS7 hade vi fem sekunder upp till De Hjong på femteplatsen. Ytterligare ca 15-20 sek till 4-e platsen. Vi bestämde oss för att testa lite extra på sträckan och det gick riktigt bra... ända till... H3 till V3-... Gled ut lite i gräset och vips så träffade vi en av mycket få stenar utefter tävlingsbanan. Det slog i tröskeln och bakdörr på höger och snurrade oss runt så vi for sidlänges längs med vägens riktning. Vi var båda "ganska klara" med att det var färdigåkt där och då så jag hoppade snabbt ur för att vinka ner Westlund som kom minuten efter. När jag med steg likt en gasell forsade fram på vägen hör jag bakom att Bengt försöker få upp bilen och visst lyckas det! Upp och snor runt på vägen men innan jag hunnit komma i och få på mig bälten så rann tiden givetvis en stund. När vi till slut kom i mål på sträckan, med smygpunka på bakhjulet visade det sig att vi tappat ca 2 minuter på sträckan. Så var vi nere på nionde plats...

 

In på 20 minuter service för att få ordning på bilen. Inte helt lätt visade det sig. Bara att konstatera att det fick bli åka med sned och vind hjulinställning bak och fram så fick Dan "bonkat" till det någorlunda. När vi rullar ut till sista så frågar Bengt mig; -Hur långt upp har vi till åttonde platsen? Drygt 35 sekunder svarade jag, Janne Westlund hade titeln bästa svensk... -Det kan vi ta! sa Bengt då glatt.

-Men hallå, det är ju 25 km SS och då är det ganska mycket att ta in eller hur? -Men vi kan försöka...!

 

Jo. Det gjorde vi också, förbättrade vår tid mot första gången på sträckan med 14 sekunder, När vi sen rullar in mot slutmål så kommer Janne fram och säger att det är nog riktigt tajt,,, En drivaxel har falerat för dem sista milen och jag och Kent-Åke börjar räkna. Vi tog dem med 35,0 sekunder. MEN, de ledde med 35,3...

 

Så vi får gratulera Westlund/Stenbäck till åttondeplats, bästa svenskekipage... med 0,3 sekunder tillgodo...

 

Nu återstår inga fler tävlingar 2010 utan vi får tacka för oss och hoppas vi ses igen 2011!

 

 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

25 september 2010

Målgång i Askersund...

Så skönt!

Att få komma i mål på en bra placering. Att vi båda var VÄLDIGT besvikna efter årets Kullingstrofé då växellådan gav upp i startgroparna på sista sträckan, det har nog inte gått många förbi. Just då och där var vi nog båda på det klara med att den röda mitsun skulle få stå kvar på kärran ett bra tag framöver, kanske tittas på under vintern men inget tävlande i höst iaf...

 

Tänk så fel man kan ha!

 

Bengt fick nog lite blodad tand då han var med som service åt Cilla bl.a. i Trolhättan så då började det nog suga i tarmen igen. Med god hjälp av både Bäcklund och framförallt Bengt Ahlberg så stod vi då på startlinjen när Askersunds väl renommerade tävling "Rejmes-knixen" startade i lördags. I vår klass fanns årets Supercupmästare på plats och åt honom hade vi inte tänkt att göra för många knop mot. Vi bestämde oss redan innan start; Vi skall ha kul kul kul... Inget idiotladdande utan få in känslan och tryggheten i bilen och visst kändes det bra redan på SS1. Ja, det är klart, en punktering kommer så lätt men det var bara några hundra meter före mål på sträckan så vi hann knappt märka av det förrän vi var imål. Eddie och Björn for iväg före oss på alla sträckor på för ett för dem betryggande sätt, men sen så var vi på plats för att ta oss an andraplatsen i tävlingen. Weng tog hand om tredjeplatsen ca 18 sekunder efter när resultatlistan till slut var offentlig. Vi tappade ungeför en sekund per km på Eddie förutom på SS4 då vi tog det alltför lugnt, Vi är totalt sett mycket nöjda med tävlingen och ser nu fram emot nya mål.

 

Jag skall bara berätta om en sån där skum känsla vi båda fick när vi for igenom en H3- på SS3, för ca tre år kördes SM åt motsatt håll på samma sträcka. Då satt vi på den åkern och begrundade en välrullad Evo-9;a och undrade vad det var som hände... Det kan vi berätta nu, Inte f-n gick det att åka femman fullt igenom den svängen... :-)

 

 

På återhörande! 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

13 mars 2010

LBC-rushen, Lima

Nytt år, ny bil och nya förutsättningar!

 

En Mitsubishi står åter i garaget hos Bengt, denna gång en Evo VII, Grp A. Tidigare tillhörande Ronny Jacobsson och innan dess Magnus Henriksson.

 

Tanken var ju inte att vi skulle åka nån vinter i år men när bilen var på plats och Limas kanontävling närmade sig kunde vi inte låta bli. Bengt har ändå deltagit varje år sen 2002 med uppehåll 2008 och jag har varit där sen 2003 utan undantag. Inte kunde vi låta bli att testa våra vingar då?!

 

Service för helgen var Bengt Ahlberg, Dan Landqvist och Per-Jörgen Svensson. Anmälan och besiktning avlöpte utan problem, även om vi fick skruva lite då restriktor skulle kontrolleras på samtliga 4wd, vår var en 34;a...

 

Många och trevliga samtal innan start på skolan.

 

Däremot var det roliga slut redan på service efter SS1. Bilen kändes skum redan dryga kilometern in på första sträckan. Vi tog oss iallafall ut från sträckan och på service kunde vi konstatera att oljan till hydrauliken rann rätt igenom. Trist att få avsluta en vad vi hade sett fram emot en kul tävling.

 

Men men, det går väl fler tävlingar. Nu får vi plocka ner och gå igenom bilen och komma laddade till våren och grussäsongen!

 

 

 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

5 september 2009

Strömkarlen

Då var det dags igen, två helger i rad, det var ett tag sen nu. Trollhättan hade anordnat en tävling med Kabelvägen x 2ggr som bas och tre kortare sträckor som komplement. Service för dagen var Dan och med tanke på att undertecknad bar in en kostym i servicebussen hade han nog inte tänkt skruva alltför mycket denna tävling... :-)

 

Styrkta efter förra helgens fartökning startade vi så upp med ett bra tempo på Stubbered, SS1. Rydholm i golfen hade ett tempo som hette duga och vi blev alla frånåkta (ända till vi fick reda på att även Johan Nilsson stått upp med 240;n) Några tiondelar upp och ner och vi låg på en sjätteplats i klassen. Kabelvägen så, 8,87km kanonfin rallyväg med många goa kurvor. Här inne i början trodde jag det var på väg att ta slut i en bergvägg då jag är tveksam hur många frimärken som kunde sticka mellan bakskärmen och berget egentligen. Nåväl, det gick ju bra och vi fortsatte i ett riktigt bra tempo. 400 meter innan mål hittade vi dock en V2- / lyft och kom ut lite långt i yttern och bakänden kom aldrig in ordentligt så när Bengt gasade, vände ekipaget runt och vi hamnade med framhjulen utanför kanten i innern. Där hängde vi knappt två minuter innan alla trevliga och hjälpsamma människor fått upp oss på vägen igen och vi kunde ta oss till sträckmålet. Inte en skråma(förutom stänklappen som blev kvar i diket) åkte vi så till service där Dan ännu inte hade fått på sig kosrtymen utan stod där i all sin prakt med regnkläder, "lite" regn kom ner från himlen kan man väl säga om man är snäll...

 

SS3 och SS4 fick vi så gott som skyfall på oss när vi körde och med tanke på de tappade minutrarna på SS2 så var väl inte geisten den allra högsta och äventyrslustan att surfa i lera var inte den största så tiderna blev väl därefter. Kabelvägen körde vi också igenom en andra gång och jag måste säga att jag var förvånad hur bra den höll då regnet trots allt flödade rejält under tävlingen.

 

Hur kändes det då när vi till slut ramlade in på bilmuseet i Trollhättan efter ca 25km special. Jo, ganska ok faktiskt. Det kändes riktigt bra till sladden som ändade i diket så vi tar med oss farten och ser fram emot en fin tävling i Askersund.

 

Jo just det , det var ju Dans kostym också, jodå den kom på, efter väl utfört servicearbete så väntade 50-årskalas så därav utstyrseln... (Å jag som trodde han skulle klä upp sig för oss...)

 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

29 augusti 2009

Götenerundan

Fastän vi åkt tillsammans sedan 2002 så har vi faktiskt inte varit i Götene och tävlat förrän i år. Vädret skulle visa sig vara lite avgörande för oss denna dag... Bengt och Dan åkte i servicebussen med släp och jag tog egen bil tillsammans med Mattias så vi träffades precis innan anmälan i Götene. Allt flöt på och Bengt frågade mig innan start; -Hur mycket skall vi satsa idag då? -Lite lagom svarade jag men ack vad jag bedrog mig. Vi flög in på första sträckan med ett tempo som låg ett par snäpp högre än tidigare i år. det kändes riktigt bra och när vi kom i mål efter dryga 20 km ss visade det sig att endast Tommy Sahlqvist var före oss så långt. Redan på SS1 försvann några fortåkare och vi begav oss in till serviceplatsen. Där kunde vi konstatera att Micke och Conny tagit sträcksegern, dryga tre sekunder före oss och Tommy var ca 2,5 sek. före oss. I med lite soppa och andra däck på driven så for vi ut på de tre sista sträckorna. SS2 kändes sådär men det visade sig att vi åkt riktigt fort även där. Lika på SS3 och nu väntade sista sträckan, 2,65km "lång". På de tre första hade vi varit förskonade för regnskurar och så även på denna sista men dock hade det varit skyfall innan vi kom dit så det var som att agera Bambi på hal is inne på sträckan. I en H5- såg vi märken från någon som kanat rätt ut i jordvallen och i svängen efter såg Bengt att Anders Persson stod ute på en åker och kikade. I all denna nyfikenhet fortsatte vi ju dock att åka biltävling och fram kom vi till en V5 > Ö1 i vsk... Inge bra... Kanade in i vägskälet med låsta hjul och motorn behagade inte vilja vara med så vi fick motorstopp och tappade sålunda ca 15 sekunder på Mikael och Conny därinne. När så resultaten kom upp visade det sig att vi ledde över Micke med 0,8 sek inför sista, De hade dock fått till en något sämre tid på SS2 så vi hade nog troligen inte kunnat hålla undan ändå på sista men men, Vi ramlade ner till en slutlig fjärdeplats i klassen där Tommy Sahlqvist avgick med segern.

 

Sammanfattningsvis en mycket trevlig dag med fina sträckor och trevliga funktionärer. Nu tar vi upp jakten med de övriga i Grp H på lördag igen då Strömkarlen startar i Trollhättan. Hoppas vi ses i rallyskogen!

 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

25 juli 2009

Återkomsten till Kullingstrofén...

Efter de två totalsegrarna 2006 och 2007 fick vi avstå fjolårets tävling då vi hade lite konvalescens. Men nu fick vi äntligen chansen att åter stå på startlinjen i vår hemmatävling Kullingstrofén. Vilken fantastisk känsla!

Supercupen gästade denna gång Herrljunga och därav ett stort och mycket kompetent startfält. Vi sa innan start att om man är topp 20 här skall man va nöjd och vi kan avslöja direkt, vi löste det...

 

Efter att Bengt fått agera vandrarhemsansvarig då både Marcus Hällbo och Tom Carlsson kom med sina team på fredagkvällen för en liten grillbit och pooldopp var tävlingen äntligen igång med första start klockan elva på Storgatan i Herrljunga. Där stod Ola Stocka och malde på som han alltid brukar göra. Ut på SS1 Karla o jösses va folk det var därute! Körningsmässigt gick det lite knackigt men som tur var så var den ju såpass kort så tiden ramlade inte alldeles ur ramarna iaf.

 

SS2 Klåvnasten stod på tur. Hur mycket folk som helst även på denna sträcka, görsköj! Fick upp farten och känslan i bilen och nu väntade service på Skoghälla. Service för dagen var en gemensam service för de flesta i Kullings. Tim, Håkan och Stisse hade precis skickat iväg Henrik och Bosse så det var bara att hoppa på vår bil och byta lite däck. Vi testade de nya Kumho-mönstren på de första två och skulle sen känna oss för och se om vi kunde känna nån skillnad mot det gamla mönstret.

 

SS3 Stora Heden, Hemma sträckan för dagen får man nog säga. Jag vet ju inte med säkerhet men jag gissar att det gasats en del ute i "parken" då Bengt var ung... Sträckan började med en bit ny väg bl.a. över västra stambanan, tyvärr snurrade vi i ett vägbyte, motorstopp och lite backande och där flög sekunder iväg. Gissningsvis 12-15 sekunder innan vi kom i fart igen. Resten av sträckan gick dock riktigt bra och vi åkte vidare till SS4 Torestorp med smilbanden på topp. Dock kunde vi konstatera att det nya mönstret kändes bättre i styrning och fäste... Sträckan gick hyfsat förutom motorstopp i ett vägbyte här med.

 

SS5 Ringvägen, sista sträckan och vi såg fram emot att få ta en sladd eller två igen. Nu hade vi kastat på samma däck som vi haft på de första två SS och nu ville Bengt verkligen provocera däcen till det yttersta och det kändes som vi backade in i vissa svängar i slutet av sträckan när vi skulle kolla om däcken höll kvar oss i vägen fast det gick lite väl fort in i sväng. Totalt sett var vi nöjda med dagen och hade inte om funnits så hade vi nog kunnat vara i närheten av snabbaste bakhjulsdriva bil, Roland Wallon.

 

Härnäst på kalendern står Götene och om bil och vi mår bra så skall vi även försöka oss på Trollhättans tävling veckan efter.

 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

27 juni 2009

Dackefejden i Växjö

Ny växellåda... Behöver man säga mer? vilken dröm, det var ju till och med så jag klarade av att byta växel när vi åkte...

Den har ju varit lite konstigt stegad, ingen nämnvärd skillnad på växel 4 och 5, och ett j-la kliv mellan några andra växlar. Bengt ringde så till Sellholm och frågade om det verkligen skulle vara så, Och trögväxlad var den också som bara få kan rubba..

Svaret blev; -Nej men du, då har du nog rallycrosslådans utväxling i den... Upp på lyften, ner med lådan upp me den till Sellholm... och vilken dröm...

En riktig stegning och nu skulle här tas i. Ner till Växjö och Dackefejden.

 

Mumlande om Anders Martinsson noter eller inte men för att ta slut på den debatten här iaf så för oss var det bara bra, det är klart, det är inte samma som Barthens men vad då, inga direkta fel eller konstigheter alls, Kör på bara Anders! Vi behöver ha fler än en som skriver noter åt oss i det här landet.

 

Ut till SS1 och omkring 12km special, det gick riktigt skönt tyckte vi men när vi närmade oss ett vägbyte lite fort ca, 1,5km före mål på sträckan låste vi upp bromsarna lite vilket gjorde att bilen dog, och som den dog... Stendöd, så vi blev nedputtade på en gård vid sidan om vägen, Va skönt det är med hjälpsam publik! När vi väl kollat så det inte brann under huven, det rök nämligen ganska så kraftigt (Det var nog bara dammet som kom ikapp oss under huven dock) sa Bengt, -Vi får kolla om han inte startar iaf. Oh vips, då gick han igen! Bara att backa ut på vägen efter nästa bil och ta oss den sista kilometern in till mål. Nu var det så fint upplagt i Växjö så det var service redan efter första SS så vi fick in till service där för dagen Per-Jörgen, Oskar och födelsedags"barnet" Dan var med. Lite justeringar och sen ut igen. Vi tappade ca 2,45 på sträckan gissar vi på med tanke på de andra sträcktiderna. SS2 och 3 flöt på allt bättre och vi hade det roligt i bilen. Sen blev det lite uppehåll inför SS4 (ca en timme totalt) så det var en omstart i både bil och knopp inför långsträckan för dagen, SS4, 21,5km där vi tyvärr kom ikapp en kollega som fått problem, Inte allra bästa stället att komma ikapp på heller kan man väl säga, en lååång raka med massa krön på och det sista var; kr 30 H1 i Vsk...

Inte helt lätt att motivera full attack över krönen där inte... Vi losade nog ganska mycket där, för körningen i övrigt gick som det skulle men tiden försvann oroväckande mycket på sträckan. SS 5 däremot tog vi och ökade ett litet snäpp, en sjundeplats i klassen på den sträckan. Det kändes riktigt bra för mig och för Bengt som vågade lita mer och mer på bilen och dess komponenter... Totalt sett kan man väl säga at vi var ca en sek / km efter vinnaren för dagen; Pierre Fransson, Stort grattis Pierre! Vår tid gjorde att vi hamnade på en total 16 plats idag.

 

Nu ser vi fram emot en fin sommar och en förhoppningsvis fantastisk hemmatävling i Herrljunga och Kullingstrofén den 25 juli

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

6 juni 2009

Nationaldagsfirande i Säffle

Med flaggorna i topp runt om i Sverige så tog vi oss upp till Säffle för att köra Lars-Erik Thorp memorial. Snabba och stenhårda vägar gick rykten om som vanligt när det går rally i VOC-landet... Sverigeserien hade lite jubileumstävling där uppe så vår käre ordförande i klubben, Conny Hansson hade gjort en kupp (inte ovanligt för denen vän för övrigt). VOC-generalen Carl-Eric Johansson skulle få äran att lotsa Gert Blomqvist i Herrar Hansson-Larssons gula VOC-are. Ett roligt inslag i en annars blandad tävlingsdag.

 

Så till tävlingen:

Ut på SS1 med sina tio km med nya bromsar monterade och det kändes riktigt bra. Fick till ett skönt flyt ganska direkt framt till 6-7 km sådär sen började bromspedalen ta oroväckande långt ner... Det blev till att göra som man INTE skall göra i rally, motorbromsa i de sista kurvorna då vi inte hade mycket till broms kvar om man säger så, Va, fan, redan bryta? Detta var ju inte vad vi åkt hit för ju! Bengt ut som en furie ur stolen, (jo gubben kan än... ) för att kolla läckage. Men inget droppande nånstans... Skumt, hade de kokat? Och varför? Nåväl, SS2 och SS3 var ju inte fullt så långa som en mil och när vi väl kom fram till start SS 2 så hade bromspedalen vuxit till sig lite iaf.

-Ah, vi får la köra en stund så får vi se, sa Bengt när han kastade på sig hjälm, krage och handskar. Fullfarten fanns väl inte där direkt men väl så god för att ta oss in på en 6;e plats i klassen på sträckan. SS 3 lika där och därefter den mycket välkomnande servicen.

 

Ja just det, service var det ju. Henrik Persson hade shanghajat Stisse m.fl så vi hade med oss Dan som själv skulle hjälpa oss. Men givetvis så hjälper ju alla i ABRIS-Rally alla som behöver, så servicefolk fanns det ju gott om på serviceplatsen. Men icke, tyvärr hade Henrik som kom ett antal bilar ner i startfältet efter oss åkt av vägen ganska så rejält så det gänget som vi kalkylerade med skulle ligga som råtokar och skruva på vår bil hade istället åkt ut för att hjälpa Henrik. Helt rätt för övrigt och vi led ganska så kraftigt med Henrik o co.

 

Nåväl, Oskar, P-J;s servicefanns ju också med så när vi väl konstaterat vad felet var så blev det bråda dagar i två servicebusar, Ner med bromsar, ok och skivor. i med lite distanser och sen ihop igen, för att inte stressa ihjäl oss och göra nåt fel så bestämde vi oss i tidigt skede; -Det får ta den tid det behöver. Tre minuter för lång tid inne på service gjorde att vi vi ytterligare trettio sekunders körtid på lagtd på resultatet. -Skit i det, sa vi alla i en kör. Nu skulle vi ju testa så det fungerar istället!  Och jösses va trevligt det är med bromsar som tar när de ska! Ni skall ha ett gigantiskt tack, både Dan och Oskar för hälpen som fanns til hands när vi behövde den!

 

SS5 gick riktigt bra och dr fick vi till en andratid på sträckan efter den för dagen helt omutlige Kent Persson.

 

Totalt sett en lyckad dag då vi kände att nu har bromsarna hittat hem på bilen. Nu är det bara växellådan som ska till och lite fjädrar kanske... Sen så... 

 

På återhörande! 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

1 maj 2009

En sladd i Falköping...

Bengt hade tagit med sig fru Christina för att skjutsa runt henne i Lilljumbon. En tävling där Bengt genom åren nu har kört de flesta i familjen... Uppvärmning inför lördagens tävling i Norrköping skulle det vara. Ett "hiskeligt" ladd in i första högern och det blev lite väl mycket så ett omtag och sen fullt ut igen! Bilen kändes dock inte helt ärlig i dämperiet så efter lite konsultation med "Mäster Kjell Olofsson" på telfon så blev det lite skruvande på dämpare. Det såg iaf helt klart bättre ut i runda tre på rallycrossbanan. Nåväl, ut på fjärde och sista sträckan, Där står vi och väntar oss få se en gul 940 på helställ genom sista kurovrna men istället säger Cecilia lite förvånat; -De står där uppe... och pekar upp emot backen... Det visar sig att bromsarna återigen packat ihop och åkt hem... En bromsskiva på höger och ett bromsok på vänster fullständigt kapsejsat. Nu var inte beslutet särsklit långt utan ett snabbt konstaterande att inte blir det nåt Norrköping imorgon inte. 

 

Istället blir det nu ett ombygge av bakaxel så vi får på ett par riktiga bakbromsar. 

 

På återhörande! 

Vid pennan: Fogel

________________________________________________________

 

 

25 april 2009

Gruspremiären i 940;n avklarad

Äntligen har vi "kommit hem" igen. Bilen har fått den reglemenstenliga kulören och nu såg vi verkligen fram emot att få känna på grus under trissorna.

 

Vi for iväg till Älvängen och en tävling som bestod av sju SS på totalt ca 35 km specialsträckor. Vad kan vi säga om den då? Jo, första och andra SS försökte vi få ordning på bromsar som vi haft problem med under hela vintern. Nu äntligen tror vi oss hittat felet. Nåväl, massa sekunder försvann när vi skulle försöka ställa in bromsen, men när det väl var gjort rullade vi in på SS 3 med full tillförsikt. Ett riktigt gott och högt tempo där gjorde att vi kände oss riktigt lyckliga, jag satt och skrattade så jag kiknade i stolen efter målgång. SS4 blev det kanske lite väl mycket ABRIS-åka.... Massor med publik och så ville Bengt känna om han kunde bjussa på ett extra lååååångt häng eller två... Det funkade ypperligt och tiden rann iväg som den brukar göra när man visar bakändan före fronten in i svängarna...

 

När vi väl kom till mål konstaterade vår servicegubbe Dan Landqvist att det skulle till en ommålning för att ABRIS Rally äntligen skulle komma i mål med Volvo 940 igen. Vad skulle vi gjort utan Dans hjälp under vintern,

Ja vi hade iaf inte kommit till start denna våren *ler*

 

En sjätteplats blev det till slut iaf vilket vi är mycket nöjda med då det enda egentliga målet med tävlingen var som sagt att få känna tryggheten med bil och broms igen.

 

Nu är planen att Bengt skall skjutsa fru Christina på fredag den 1 maj i Falköping och därefter blir det supercupen i Norrköping.

________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Bengt Abrahamsson

 

Kalender

 

Rapporter

 

Galleri

 

 

MOTORSIDOR

 

Motorsport i Värmland

 

Motorsport4Sale

 

Ericsson Motorsport

 

Noteriet

 

Race Consulting

 

Resultatservice

 

Aktuell Motorsport