~          HEM          ~          GÄSTBOK          ~          RALLYKOMPISAR          ~          KONTAKT          ~  

 

Tillbaka

Henrik Persson

 

10 april 2010

Anderslövrallyt, Gruspremiären avklarad

Hej på er. Ja nu i helgen var det äntligen dags för premiär på barmark. Och som de flesta känner till så hittas den lättast i Skåne, detta år var inget undantag och vi gjorde vår premiär i skånska Anderslöv. Här bjöds likt i fjol på solsken men i år några grader kallare vind.

 

Eftersom vi hade bestämt oss för att åka tidigt på lördagsmorgonen begav vi oss av vid 4:a snåret från Molla. Teamet denna dag höll en lite högre medelålder och bestod förutom mig och Bosse utav Rolf E, Håkan E och fader Bengt.

Väl nere i Anderslöv så skulle vi bjudas på lite drygt 4,5 mil SS fördelat på sju st sträckor där vi körde tre utav dem två ggr.

 

Efter avklarad besiktning och anmälan följde sedan en kombinerad frukost och kafferep fram tills starten som gick strax efter halv 12 för vår del. Vi skulle nu i den första ”stinten” köra fyra sträckor innan det var dags att återvända för service på Ruukkis fabriksområde i Anderslöv.

Till årets tävling hade man valt att åka fjolårets sträckor åt motsatt håll och vi hade ett knippe goda konkurrenter i den åtta man starka klassen, som nu väntade på start vid första sträckan.

 

Första sträckan med sin nästan 5 km gick skapligt tyckte vi, men det kändes att det var länge sedan vi åkte i tävlingsfart. Vi blev även tvungna att ”gena” på ett ställe då vi missbedömde fästet en aning i en kurvkombination. Det visade sig ha gått bra ändå och vi var snabbast i klassen före Stoffe Nilsson med Kristian Johansson på tredje plats. Efter en kort transport var det dags för sträcka två.

 

På denna sträcka i fjol hade vi ett litet missöde med det tekniska vill ja minnas. Rattstången släppte så ja fick sitta med allt i knät och försöka köra med en kartis (Bosse) som skrattar så han gråter i jämte sig…men det blev ett roligt minne iaf.

 

Detta året gick det dock lite bättre iaf och vi var även här snabbaste ekipage före Kristian J, tyvärr bröt Stoffe här med transmissonsproblem. När man åker en tävling söder om Hallandsåsen är det alltid roligt och ha med Stoffe som konkurrent då han kan vägarna utan o innan och alltid åker fort.

 

Vidare till sträcka tre. Här träffade vi väl inte helt hundra kanske och va lite väl ”fega” på några ställen där det var lite dåligt. Kristian slog oss nu med dryga sekunden. Sista sträckan innan service var samma som den i fjol där ratten trillade i knät första gången, vägen hade väl inte riktigt hunnit läcka sen fjolåret och var i ganska dåligt skick. Mot slutet av sträckan åkte vi väl kanske lite för mycke på gammal vana vilket resulterade i en liten backning i ett vägbyte.

 

Ett litet företag som vi tydligen inte var helt ensamma om att göra, då d flesta verkade ha problem just här. Vi var det till trots snabbast på sträckan och ledde nu med ca 13 sekunder i halv tid med Kristian som tvåa och Joakim Grahn som ny trea.

 

Nu var det service och kontroll av bilen inför de avslutande tre sträckorna, lite justeringar och tankning var allt som behövde göras och detta fixade ”gubbarna” i ordets rätta bemärkelse som en dans.

 

Ut mot de tre sista sträckorna med lite nyvunna krafter.

Eftersom vi hade kört samtliga tre sträckor förut var det nu lite lättare att orientera sig i det skånska landskapet, tråkigt nog drabbades även Kristian av problem i starten på sträcka fem och tvingades bryta. Vi var snabbaste bil på banan även på det avslutande tre sträckorna och förbättrade tiderna på samtliga sträckor.

 

Vi kunde nöjda på vår väg till slutmål konstatera att vi tagit hem segern med drygt 35 sekunders marginal till tvåan Jocke Grahn i en EVO 9:a. Efter avslutad prisceremoni bar det så av norrut igen, vi gjorde dock ett kortare stopp hos vår ordförande i Supporter Club Syd strax utanför Ängelholm. Här bjöds vi på lite god mat innan vi lämnade Skåne för denna gång.

 

Vi kommer dock att återvända snart igen då nästa tävling för teamet är Supercup tävling Rally Österlen den 8:e Maj i Tomelilla.

 

Mvh Henrik med team.

 

 ________________________________________________________

20 februari 2010

Dan Anderssons Minne; Ett riktigt Vinterrally

Ja så kan man nog bäst sammanfatta helgens andra deltävling i Supercupen. Skådeplatsen för de hela var förlagd till den gamla gruvorten Grängesberg, här huserar som bekant även Spendrups bryggeri. Starten var förlagd till Grängesbergs Folkets Park och här bjöds det dock inte på några starkvaror denna dag utan 3 st sträckor med en total längd av ca 80 km.

 

Om det var svåra förhållanden under tävlingen så var det väl så svårt för teamet och ta sig till Grängesberg denna snökaosfyllda lördag. Vi fick praktisera ”springstart” utanför Biltjänst i Vedum för att ens ta oss igenom de otaliga drivor snö, som nedkommit under natten till lördagen. I väg bar det till slut o till vår stora förvåning så var väglaget ”ganska” hyfsat norr om Skara. Teamet var för dagen ganska stort så hade de inträffat nåt så kunde vi ha släpat upp bilen sista biten. Håkan, Rolf, Stefan, Tim o Miriam kompletterade mig o Bosse alldeles utmärkt denna dag.

 

Åter till tävlingen så. Vi hade denna dag startnummer 14 och gick ut som 4:e bil i den 13 man starka klassen. Huvudkonkurrenterna från Stugun var alla på plats vilket borgade för en bra tävling. Vi ”mjukstartade” så med den 28 km långa SS 1 här var det ömsom väldigt krokig och lite små sprättig väg inne bland lingonriset för att sedan vända ut och gå på lite mer allmän vägkaraktär. Här gick det ganska hyfsat för oss och vi fick en fjärde tid på sträckan 25 sek bakom Mats Jonsson som tog ledningen direkt.

 

Nu var det dags för service som var förlagd till Fredriksberg och här gjordes det en fullgod insats av service-gänget.

 

Vi fortsatte nu vidare till SS 2 som var dagens längsta stäcka med sina 30 km, här drabbades vi tyvärr av lite problem. Det började i starten då vi fick lov att vänta 45 min extra innan vi fick ge oss iväg och detta medförde tyvärr att vägen hann yra igen en hel del och bli full av snö på sina ställen. Inte blev det väl kanske bättre av att jag egenhändigt tog på mig plogbils ansvar någonstans mitt på sträckan och försökte flytta på några vallar som stod alldeles för nära vägen. Vi ”drabbades” sålunda av en lätt astmatisk motor som inte ville vara med fullt ut pga ett igensatt luftfilter. Dessutom blev det kraftig imma lr dimma som Bosse brukar säga på framrutan. Full fläkt och full torkare beordrades från panncentralen och vad maskinisten dock missade var att även återcirkulations knappen fick sig ett litet tryck samtidigt. Som det immade igen, sikten blev stor som två A4 sidor längst ned mot instrument brädan. Vad göra??? Det var bara till o släppa på bälten och huka sig fram i den lilla glugg som fanns. Va tiden blev ska vi inte prata om, hela 56 sek bakom Mats J.

 

Nåväl in på service igen och dit med lite fräschare däck, tanka samt lite andra justeringar innan det var dags för avslutningssträckan. Detta var dagens ”kortaste” sträcka med sina 24 km och tog oss ganska snabbt österut igen tillbaka mot Grängesberg där målet hägrade. Sträckan gick lite bättre än den föregående och vi var ca 30 sek bakom Mats J och vi snubblade i och med detta in på en femte i klassen i det allra mest svårkörda rallyn jag och Bosse någonsin avverkat. Nöjda?? Nej inte precis, det är jag sällan med en femteplats, men delvis bra att inte bli kvar i skogen då detta var vanligt förekommande denna ngt snöiga lördag.

 

Efter avklarad prisceremoni var det dags att bege sig söderut igen för att skotta bort den stora massa snö som trillat ner hemma i Västergötland.

 

Vårt nästa gästspel blir troligtvis under Vasaloppshelgen dock ej i Mora men väl i Sveg för den tredje deltävlingen i Supercupen lördagen den 6:e Mars.

 

En ”nygammal” sponsor har valt att haka på teamet igen, nämligen TS Inspektionsluckor som drivs av bröderna Peder och Jerker Svantesson.

Dom tillverkar allehanda inspektionsluckor med mycket kort varsel. Ett stort tack för er hjälp.

 

Mvh Henrik P

 

 

 ________________________________________________________

 

30 januari 2010

SUPERCUPPREMIÄR:   Z-Trofén, Stugun

Hej alla.  Nu var så årets första tävling för teamet avklarad. Och i år så började vi i hetluften med en gång. Supercupen kommer i år att innehålla 6 st tävlingar från Östersund i norr till Tomelilla i söder fördelat på tre vinter och tre sommartävlingar.

 

Årets första tävling så var förlagd till Stugun strax öster om Östersund utmed Indalsälven, väl här bjöds vi på nästan 9 mil SS fördelat på 5 st sträckor på klassisk rallymark. Eftersom tävlingen startade kl 11 på lördagsmorgonen började teamet sin resa norrut redan på fredagen.

 

Det var uteslutande fint väder under resans gång och när vi började närma oss Mora var det dags för lunch. Väl i Mora passade vi även på att hälsa på en av våra nytillkomna samarbetspartners i form av Anders Holmberg. Anders har en och annan sträng på sin lyra och bedriver bla Anders Skishop i Lima där man kan hyra det mesta inom alpin utrustning. Trevligt var det och vi fick ett smakfullt lunchtips av Anders på vägen.

 

Efter detta åkte vi vidare norr över och anlände i Stugun kl 18.00, nu väntade besiktning samt anmälan i den ngt bistra vinterkyla som rådde. Vi backade för säkerhets skull in bilen i varmgarage när vi startade upp för att inte slita på den i onödan. Besiktningen gick felfritt och vi kunde åka vidare till Sören Anttilas mor och far, som mönstrade med boende för hela teamet d.v.s. Henrik, Bosse, Stefan J, Rolf E och Conny H. Läggdags blev det ganska omgående då de redan vid 22 snåret började rycka i ögonlocken.

 

Kvicksilvret stod på -30 när det började närma sig start på lördagsmorgonen, tur för oss att japanen hade fått stå i varmgarage under natten.  Med starnummer 3 var det så dags att dra igång årets säsong, väglaget här uppe i Stugun bestod mestadels av packad snö och väldigt lite is i botten på vägarna. Vi skulle åka korta sträcka ett samt den lite längre andra sträckan innan det var dags att äntra serviceplatsen.

 

Sträcka ett började väl sisådär, rattrost? jo tack samt en liten portion notrost tror ja bestämt. Här tappade vi 5 sek på Eddie Hörbing som var snabbast man. Ingen bra start, men nu började ju rallyt med 2,3 mil SS på sträcka två. Här åkte vi så fort vi vågade kändes det som iaf tyvärr ville klockan lite annorlunda, jag o Bosse trodde inte det var sant när vi såg tiden 42 sek!! bakom Mats Jonsson som var bäst här. Va är det frågan om?? Har vi backat sista milen eller??

 

Ja ja, nu var ju skadan redan skedd vidare in till service där Stefan o Rolf tankade och bytte några däck samtidigt som jag åt korv och justerade stötdämparna lite grann. Inför tävlingen hade vi bestämt oss för att prova ett annat mönster på vinterdäcken än de vi brukar ha. Detta blev inte riktigt vad vi hade tänkt, men det är ju lättare o säga nu. Nu var det dags för nya tag och bara att försöka kriga med sig så mycket poäng som möjligt hem till Kullings.

 

Sträcka 3 och 4 gick lite bättre och vi tappade inte riktigt lika mycket på de snabbaste framför oss. På sträcka tre var 21 sek bakom Urban Eriksson som tävlar för Stuguns MK, sträcka fyra krympte vi avståndet till Eddie Hörbing som var bäst här nu var vi 16 sek bakom. Äntligen dags för service igen lite mera bränsle och lite ytterligare justeringar, samt att vi nu satte på det däcksmönster som vi normalt åker med på vintern inför den sista och längsta sträckan.

 

Här väntade en 2,5 mil ganska krävande sträcka där lite självförtroende nu började infinna sig och trots att däcken blev väldigt varma mot slutet, så snyggade vi till siffrorna lite. 15 sek efter Mats J som satte en kanon tid men bara en handfull efter Eddie samt 1 sek efter Urban. Totalt blev det ”ganska” lika d.v.s Mats J, Eddie H samt Urban E och vi som fyra. Resultatet i tävlingen var tangerat rekord i vintersammanhang i Supercupen då vi kom fyra totalt i Lima förra året också.

 

Så efter att ha mottagit en liten pokal var det så dags för teamet att bege sig hemåt. Vi var inte allt för nedstämda med resultatet då materialet funkade utmärkt efter den idoga renovering som skett under årets början. Stefan och jag delade på körning medan Bosse hade koll så inget oförutsett hände i baksätet.

Resan hem gick smärtfritt och vi anlände till Vedum vid fyra tiden på söndagsmorgonen.

 

Nu väntar lite översyn av materialet och uppladdning i form av åskådare i Svenska Rallyt inför nästa deltävling i Supercupen som går av stapeln i Grängesberg den 20:e februari.

 

Ett stort tack till AndersSkishop för att ni valt att stötta teamet under 2010, sponsring förnöjer som vi brukar säga…

 

 

Mvh Henrik samt den övriga styrkan.

 

 

 ________________________________________________________

 

17 oktober 2009

Rikspokalen

Hej alla! Nu har vi vart i väg o tävlat i vad som verkar ha blivit årets sista tävling. Inte vilken tävling som helst dock utan SMK Örebros årligt förekommande ”Rikspokal”, en tävling över 24 km SS fördelat på 3 st sträckor samt final i årets Förbundsmästerskap.

 

Teamet som för dagen bestod av mig själv, Bosse, ”Stisse”, ”Hutte” och Fader Bengt styrde näsan mot Örebro i den arla morgonstunden för att besiktiga och klargöra pappren vid halv niotiden i Örebro. Inga problem med det och nu väntade så lite frukost och samkväm med de övriga kombattanterna fram tills starten kl 12.00 från Risbergskaskolan. Motståndet denna dag var av bra klass med ett flertal snabba förare i den 14 ekipage starka klassen. Årets Rikspokal hade liknande sträckning som fjolåret med den ändringen att allt gick åt andra hållet i år.

 

 Vi begav oss så ut för att köra de två lite kortare sträckor innan det var dags för service. Sträcka ett var strax över 5 km och innehåller det mesta som en rallysträcka bör ha. Eftersom vi anmält oss lite senare till tävlingen fick vi ”äran” att starta först i vår klass. Det betyder vanligtvis att man får hjälpa till att städa lite väg åt de andra, men kan o andra sidan åka i vilka spår man helst vill. Vi öppnade ganska bra och ryckte åt oss en ledning före vår största konkurrent denna dag Eddie Hörbing från Laxå MK i en Focus WRC. Sägas bör att Team Henper och Eddie låg precis lika i DM-tabellen inför Örebros tävling, så reglerna var glasklara – först i mål vinner-. Men åter till SS 1 vi var 1,3 sekunder snabbare än Eddie här och hade 4,2 sekunder ner till 3:dje man. Bra start….

 

Vidare så till den ännu kortare SS 2 cirkus två km, men oj vilken svårkörd sträcka, gick inte alls som planerat och vi tappade 1,2 sek till Eddie. Nu var det dags för lite service och omvårdnad av bil, konstigt nog upptäcktes ett litet mystiskt glapp i en kulled i framvagn, varpå de stackars mekanikerna fick lite blodsmak i munnen vid bytet av denna felande länk.

 

Alltihop löste sig dock galant och vi kunde nöjda rulla vidare till avslutningssträckan. Det var här allt skulle avgöras och med sina 17 km var det här det hela skulle avgöras. Sträckan är ganska snabb med mycke luriga vägbyten samt några kilometers åkning på asfaltväg dessutom. Sträckan flöt på bra och vi kunde trots en liten tolkningsmiss i en skarp höger sväng rida vidare mot mål utan några större problem. Inför sista sträckan hade vi ju som bekant en betryggande ledning med en tiondels sekund över Eddie.

 

Vad jag och Bosse inte visste om var att det pågick en ganska intensiv tidtagning på skillnaden på oss och Eddie under sträckans gång. Strax före mål låg vi dock 1 sek efter Eddie, men vi körde bra mot slutet och kunde inte annat än vänta vid målbilen för att få reda på Eddies tid då han startade bilen bakom oss. Efter en lång minuts väntan dock så Eddie upp o flög genom målskyltarna. Va hade han för tid? Var frågan vi ställde till TK-bilen, han hade samma som ni var svaret vi fick. Vi hade alltså lyckats köra de avslutande 17 km på exakt samma tid 9,09,6…

 

Inte varje dag man gör det, och heller inte varje dag man vinner en tävling med en tiondels marginal heller. Glada över vinsten tog vi oss så tillbaka till Risbergskaskolan som nyblivna Förbundsmästare och mottog pokaler och lite blomster innan vi styrde kosan hemåt igen. Stämningen var god på vägen hem och vi kan nu se tillbaks på ett lite halvkrokigt år med en hel del fina resultat samt lite tekniska debackell där emellan.

 

Vi sänder härmed också en tacksamhetens tanke till de som hjälp o stöttat oss under rallyåret som varit och hoppas ni haft lika roligt som vi har haft. På återhörande

 

Henrik med team.

________________________________________________________

 

4 oktober 2009

Vedumsmästerskapet

Hej igen. Ja nu har så årets VM avgjorts, en söndags tävling som anordnas i Kullings MS regi vartannat år och är en väldigt populär tillställning på höstkanten.

 

Så även detta år, inte mindre än 110 startande kom till Vedum i söndags för att köra de två sträckorna som skulle köras två ggr vardera. Dessa bildade så en total SS-längd av smått otroliga 11 km. Första sträckan startar inne i Vedum och går över två gårdsplaner innan målet nås. Sträcka två startar strax utanför Vedum i Botberga och går på uteslutande underhållande byväg. Dessa två sträckor har varit samma sen starten av Vedumsmästerskapet 1993.

 

Vi själva skulle dagen till ära ha med oss två av våra samarbetspartners under året, Tommy Andersson från Speedpac och Kenneth Johansson från sin egna Skogsentreprenad firma. Dessa båda herrar skulle få åka var sitt varv och det var Kenneth som fick börja. Starten var förlagd till Laskegården i Vedum som var dagens tävlingscentra. Strax efter halv ett var det vår tur att ge sig iväg, efter en kort transport var det så dags för första sträckan med start på asfalt. Här lyckades vi med att ta oss i mål på en andra tid ca 1 sek bakom Håkan Svensson i sin Mitsubishi, tyvärr lyckades vi även med bedriften att sladda in i en rundbal med höger bakdörr.

 

Nu var uppvärmningen avklarad och vi begav oss ut till SS 2, nu blev det lite mer riktig bilåka och vi klarade av det ngt hala höstföret bra och var nästan 4,5 sek snabbare än Håkan på denna sträckan. Nu var det dags för service oh kartläsarbyte. Inte mycket o göra på service så allt flöt på bra, nu ville det sig dock inte bättre än att jag själv blev lite för ivrig att hjälpa vår team kollega Bengt ”Abris” som hade lite problem med sin vagn. Och glömde då bort den maxtid på 40 min som var satt per varv. Vi fick nu transportprick i form av tidstillägg och hade vart tvungna och flyga det två sista sträckorna för att köra i fatt det tids tappet.

 

Tommy och jag tog dock i så gott vi kunde och var snabbast även på varv två, men nu hjälpte tyvärr inte detta då vi hade vår ”bonustid” från varv ett i bagaget. Segrare blev nu Håkan Svensson som vann före Lasse Storm även han i en Mitsubishi på andra platsen.

Nu väntar så lite riktning av bil, och vi hoppas vara klara till finalen i DM-et som avgörs i Örebro den 17:e oktober.

 

Mvh Henrik och teamet.

 

________________________________________________________

 

26 september 2009

Rejmeknixen

Goddagens. Vi har nu vart ute på en liten strapats igen. Denna gång bar det av till en av Vätterns nordligaste pärlor nämligen Askersund.

Här skulle vi få äran att delta i Rejmeknixen arrangerad av MK Ran och tillika den näst sista deltävlingen i årets Förbundsmästerskap, där vi för övrigt är regerande mästare. Tävlingen bjöd på ca 46 km SS fördelat på fyra sträckor.

 

Teamet var så när på komplett med såväl jag och Bo som besättning samt de fyra musketörerna Tim, Håkan, ”Stisse” samt ”Hutte”. Vi hade tidigare på veckan laddat upp med att bygga en så gott som ny motor efter raset i Valdemarsvik och var nu spända på resultatet. Tyvärr drog det ut lite på tiden innan vi fick starta då skedde en olycka på sträcka två, som tur var det inga allvarliga skador på de inblandade. Dock tog det en stund innan sträckan var klar för tävling igen och detta medförde att tävlingsledningen var tvungen att stryka SS 2, allt för att kunna hålla tidsplanen.

 

Vi åkte därför SS 1 drygt 2,5 timme försenade för att sedan serva inför SS 3 o 4. Hur gick det då? Jodå ganska bra, lite ovana med den nya motorn som har ett lite annorlunda effektregister gjorde att vi inte hade riktigt optimala inställningar på bilen. Tiden var dock ca 3 sek bättre än värsta konkurrenten Eddie Hörbing i sin Focus WRC. Så ganska nöjda bar det så av till service inne i Askersund, lite justeringar på hjulupphängning och tankning blev arbetet denna gång. Nu bar det av mot SS 3 o 4, där trean var dagens långsträcka med sina 17,5 km. Tyvärr började motorn misstända lite i början på sträckan och det verkade inte som att det blev bättre mot slutet heller.

 

Vi var därför tvungna att slå av det s.k. respons-systemet som ger oss lite extra effekt vid gaspådrag i normala fall. Surt som skam och vi tappade därför ca 7 sek till Eddie på denna sträcka. Inte mycket o göra åt problemet nu utan bara till att rulla igenom sista korta sträcka fyra för att inf knipa en andraplats i tävlingen. Här tappade vi ytterligare en halv sekund på Eddie och hans segermarginal blev till slut strax över 5 sekunder.

 

Efter att ha kvitterat ut pokaler och lite färdkost i form av motorolja bar det så av hemåt. Bilen har efter det lilla ofoget i helgen genomgått en grundlig översyn för att hitta felet till misständningarna och det verkar i skrivande stund som att vi har kommit en bit på väg inför årets ”viktigaste” tävling nu på söndag den 4:e oktober, nämligen Vedumsmästerskapet. Hela 110 ekipage kommer till start kl 11.oo i centrala Vedum med omnejd. Det är i grund och botten två sträckor som körs två ggr. Så har ni inget vettigt för er på söndag så kan jag varmt rekommendera denna lilla begivenhet. Vi själva har startnummer 100 och startar cirkus 12.40.

 

Mvh Henrik med bihang.

 

________________________________________________________

 

29 augusti 2009

Viks 8:an

Hej på er allesammans. Får väl börja med att be om ursäkt för det ngt försenade meddelandet som här kommer.  Vi har som ni kanske nu har förstått åter tävlat efter ett månadslångt uppehåll från vår framfart senast i Kullingstrofén. Denna lördag som förövrigt var den sista i sommarmånaden augusti bevistade teamet den ostkustens pärla Valdemarsvik för den sista deltävlingen i årets Supercup, där vi efter framgången i Kullingstrofén nu låg på en andra plats. Dock bara en poäng före Valdemarsviks hemmahopp Jonas Wigren, Mats Jonsson Forshaga var klar mästare redan hemma i Herrljunga då han tog sin fjärde seger i årets Supercup.

 

Men nu var det så dags för oss andra att göra upp om resterande valörer, vi reste öster ut redan på fredagens kväll och gjorde vårt nattuppehåll hos familjen Lindh strax utanför Väderstad. Här bjöds Henrik, Bosse, Hutte samt Stisse på såväl mat som husrum i bästa tänkbara stil. Varför vi åkte redan fredag kväll var att besiktning skulle ske redan kl 7 på lördagsmorgonen i Valdemarsvik. Denna gick för övrigt felfritt och anmälan lika så, nu vidtog det prat med de övriga konkurrenterna inför dagens drabbning.

 

Vårt mål var dock ganska enkelt, vara före Jonas Wigren i mål. När klockan närmade sig elva var det så dags för oss att ta oss an de 3,7 mil SS fördelat på 6 st sträckor. Vi skulle köra 2 sträckor innan det var dags för service som sköttes av Hutte och Stisse. På väg ut till första hände dock en liten malör, vid en prov acceleration brast en slang före intercoolern och vi drabbades sålunda av ett läckage. Detta medför i sin tur att laddtrycket blir nästan halverat och motorns effekt kraftigt nedsatt. Men skadan var ju redan skedd så det var bara att göra det bästa av situationen, högre varv på motorn blev medicinen.

 

Att det fattades lite effekt märktes tyvärr dock på tiden på första sträckan där vi var hela 8 sek bakom Wigren som var snabbast 1 sek före Mats som var tvåa på sträckan. Vidare till sträcka två så, en lite kortare sträcka men även den av den krokiga östgötska karaktären. Här var vi 5 sek efter Wigren som åter var snabbast före Mats J.

 

Äntligen var det så dags för service, vi bytte nu den trasiga slangen, tankade och såg till så att allt satt fast som det skulle. Nu var det så dags för sträcka tre och fyra, här blev d om möjligt ännu smalare och krokigare bitvis men roligt var det att bilen nu funkade som det var tänkt. Vi var två på sträcka tre 1 sek bakom Mats J och 1,5 före Jonas Wigren. Sträcka fyra var näst på tur och det kändes som det gick ganska bra men tiden sa nåt annat 4 sek bakom Jonas. Nu väntade det så åter service inför de avslutande sträckorna, tankning rutputs och lite vanlig allmän lagning stod på programmet.

 

Sträcka fem så var en kort historia där vi tappade 2,5 sek på Mats o Jonas som hade samma tid. Ja ja skam den som ger sig, det kan ju hända nåt i form av en punktering lr nåt liknande även för de stora pojkarna. Sista sträckan så var dagens längsta med sin 14 km med start strax utanför Jonas Wigrens residens.

En mycke trevlig sträcka ända tills det var 2,5 km kvar. Här råkade vi tyvärr ut för ett haveri, kamremmen gick sönder och det blev stopp i maskin. Bara att till att rulla fram till närmsta vägbyte och parkera. Over and out! Surt sa räven om rönnbären och vi förpassades nu ned till en fjärde plats i den totala Supercupstabellen. Stisse och Hutte kom efter att tävlingen var avslutade in på sträckan så att vi kunde lasta upp bilen och bege oss hemåt igen.

 

Vi har denna vecka hunnit med att obducera motorn och dessutom har jag och Bosse vart på ett lunchmöte med Rotary i Herrljunga/Vårgårda för att informera lite om rallysporten i allmänhet. Nu väntar renovering av maskinen samt lite övriga kontroller inför nästa tävling som ser ut att bli Rejme-Knixen i Askersund i slutet av September.

 

Med vänlig hälsning Henrik mä team.

 

________________________________________________________

 

 

25 juli 2009

Rapport från moderklubben

Vår start i Kullingstrofén hängde under en längre tid på en mycket skör tråd, då iordningställandet efter rullning i Säffle blev ett mödosamt arbete. Men med mycket god hjälp från ett flertal team medlemmar och hjälpredor från flera av Sveriges hörn (ingen nämnd, ingen glömd) stod bilen klar på fredagskvällen kl 20,00 dan före tävling.

Något test var inte o tänka på, 1 km på store vägen fick räcka. Om detta var optimala förberedelser står nog skrivit i stjärnorna, men vi säger njaa. Till tävlingsdagen så. Vi började när morgonstund fortfarande har guld i mund med att besiktiga bilen för att sedan hjälpa till att dirigera tävlingsekipage på serviceplatsen.

När detta var slutfört åt vi en enklare frukost för att därefter förbereda oss för start. Vi hade startnr 9 denna dag och gick som fjärde bil i Supercup-fältet vilket också var vår placering totalt i cupen inför tävlingen. Starten gick strax efter 11 och vi skulle bjudas 5 st sträckor med en total längd av  45 km. Ut till sträcka ett som var publiksträckan ”Karla” på väg ut mot Bitterna. En kort och bra öppningsträcka med sina 2,2 km, hur det skulle kännas att köra tävlingsbil efter nästan två månader i garaget var lite intressant.

Det verkade inte vara några större problem då vi lyckades slå till med snabbaste tid direkt med 0,9 sek ner till Jonas Wigren i en Ford Focus WRC.

Sägas bör i sammanhanget att i princip hela Sverigeeliten var på plats och vi var 28 st startande i klassen. Mao tydligen inga större fel på bilen el gubbarna.

Vidare mot sträcka två innan det var dags att dra sig tillbaka till service. Nu väntade ”Klåvnasten” utanför Vårgårda, 7,6 km med mål strax bakom Rasta ute vid E20. Har nog aldrig vart med om att det är så otroligt mycket publik ute på sträckorna någonsin tidigare, och är tveksam om jag kommer vara det i framtiden. Men att det är extra roligt o köra då är ingen överdrift, sträckan funkade bra och vi tog ytterligare en sträckseger. Denna gång var det Mats Jonsson som var närmast bakom, 3 sek efter oss.

Nu var det dags att ta sig tillbaka till service i Herrljunga Folkets Park och närliggande Skoghälla. Här var det fullt ös från Stisse, Tim och Håkan. Det som stod på att-göra listan var mest kontroller så att allt satt fast samt tankning. Efter väl utfört uppdrag åkte vi ut mot sträcka tre som var ”Stora Heden”, på väg ut mot Falköping. Detta kan betecknas som dagens långsträcka med sina 16 km, här försökte vi köra lite grann taktiskt för att känna på de övriga kombattanterna. Detta skulle visa sig vara lite fel kanske, Mats J satsade hårt o slog oss med 4,4 sek (lite surt).

Innan det var dags för ytterligare service skulle vi åka klassiska ”Torestorp” som i princip alltid har vart med i Kullingstrofén i modern tid. Vi behövde 4 min och 2,5 sek på oss för att köra de 6,4 kilometrarna vilket var exakt 2,9 sekunder snabbare än Mats J, liket lever. Återigen begav vi oss till serviceplatsen för att förbereda oss inför dagens sista sträcka som var belägen på Remmene Skjutfält. På service registrerades inga konstigheter och vi åkte vidare i godan ro. Vi ledde nu tävlingen 3,9 sek före Mats J och 9,3 sek för Jonas Wigren. Sträckan på skjutfältet mätte 12,2 km och gick till stora delar på den sk Ringvägen. Här hade vi lite svårt att hitta rätt linje de första km, men sen ordnade det upp sig. Vad vi inte visste var att Mats J pressade sin WRC Ford ngt närmare gränsen än brukligt och gjorde i och med det en kanontid. Han slog oss med 9 sek på sträckan och därmed blev Mats segermarginal 5 sek i det totala. Vi däremot hade ett försprång till Jonas Wigren på 13 sek som nu kom på tredje plats.

Vi kunde därför, inte alltför nedstämda, bege oss till slutmålet för att mottaga pokaler o gratulationer, och konstatera att vi numer ligger på andra plats i Supercupens totaltabell. En strong insats av teamet nu när uppladdningen var minst sagt kaotisk. Nästa tävling blir den femte aug och avslutande deltävlingen i Supercupen den 29:e augusti i Valdemarsvik, då ska vi försöka försvara vår nyvunna andraplats.

Ett stort tack riktas till alla de inblandade som under den senaste månaden har lagt själ o hjärta i teamets fortsätta tävlande. Tack!

Tack säger vi också till de nytillkomna samarbetspartners, som det så fint heter, nämligen Kenneth Johanssons Skogsentreprenad i Od samt Mobilect AB i Karlskoga. Utan deras stöd hade detta varit tufft, för att inte säga omöjligt att genomföra, Tack!

Mvh Henrik Persson och det övriga soldaterna.

________________________________________________________

 

6 juni 2009

Säffle bestyr

Hej på er. Som ni kanske redan förstått så har vi åter tävlat eller iaf försökt oss på nåt liknande. Tävlingen som gick av stapeln i helgen var Lars-Erik Thorps Memorial med start och mål i Säffle. Tävlingen bjöd på 38 km SS fördelat på 6 sträckor av fin karaktär. Antal startande i vår klass denna dag var 5 st där Eddie Hörbing i sin Ford Focus utgjorde det största hotet.

 

Dagen till ära skulle vi även göra något lite annorlunda för att glädja några av våra bekanta i vänkretsen. Tommy Sahlqvist god vän och rallyförare från Fjugesta utanför Örebro, kör normalt en Volvo 940 Grp H och har Christoffer Johnsson som Co-driver.

 

Till saken hör att Christoffer ska till och gifta sig i slutet av juni varvid vi därför tyckte det var dags och anordna en liten svensexa för honom. Så helt utan förvarning på  tävlingsdagen strax före det var dags att besiktiga var det så dags att presentera ”Stoffes” överraskning. ”Stoffe” fick helt sonika byta bil med vår ordinarie Co-driver Bosse Holmstrand och för första gången åka i en 4WD bil. En lite nervös ”Stoffe” klarade sig utom ordentligt genom besiktningen och kunde efter väl utfört uppdrag följa med teamet till start o mål området. Mekaniker för dagen var Rolf ”Hutte” Engström samt Stefan ”Stisse” Johansson. Efter att ha inmundigat frukost och pratat med såväl känt som okänt rallyfolk var det så dags för ”Stoffes” stora debut.

 

Första sträckan började en bit utanför Säffle ut mot Värmlandsnäs, detta var tillika dagens längsta sträcka med sina 9 km.  Sträckan flöt på bra och var av väldigt snabb-karaktär med en medelhastighet på 120 km/h, av ”Stoffes” orutin märktes inget och notläsningen fungerade riktigt bra, så pass bra att vi slog Eddie Hörbing med 4 sek. Nu bar det av till sträcka två som även den var av mycket fin kvalitet, här hände dock nåt lite oplanerat för teamets vägnar.

 

Efter ungefär 800 m in på sträckan mötte vi årets hittills största Waterloo. I en ganska snabb höger sväng blev vi tyvärr passagerare i bilen då vi i mitt i svängen tappar fästet i framvagnen och sladdar ut mer än nödvändigt. Sladden varar över en mötesplats som fanns tillgänglig men ack vad dikeskanten närmade sig fort, vä bakskärm sög tag i dikeskanten och slog upp oss i luften, ner i vägen igen med näsan före för att sedan rotera lite runt vår egen axel innan vi stannade på hjulen igen.

 

Besättningen klarade sig mycket bra och ”Stoffe” kom undan med lite ”träningsvärk” i nacken. Bilen gick d lite hårdare åt, så nu väntar ett mödosamt arbete med att få bilen åter till perfektionism innan Kullingstrofén den 25:e juli, det tråkigaste i allt ihop var att även motorn fick sig en duvning vid kraschen varvid ett flertal komponenter på den också behöver ersättas.

 

Att sådant här inträffar är man väldigt väl medveten om när man kör, men hoppas in i det längsta att man ska slippa ifrån.  När det väl händer så får man dock alltid ett kvitto på den stora skara vänner som finns i och omkring teamet, helt fantastiskt o nästan så man blir tårögd.

 

Bilen har vi redan demonterat stora delar av och riktning startar under tisdag kvällen.

 

Mvh Henrik med team.

 

________________________________________________________

 

31 maj 2009

Varvloppsrevansch

Hej hej. Nu har teamet vart ute o försökt skrapa bort den värsta rattrosten. Och denna gång kan man väl säga att det var mer lr mindre på hemmaplan. Nämligen Vara  MKs tävling ICA-Varvloppet med start o mål vid Almesåsens festplats i Helås en mil utanför Vara.

Som namnet lite avslöjar vad det ett rally innehållande 2,3 mil SS fördelat på 3 sträckor som skulle köras två ggr vardera. Vädret var ju som bekant strålande och lämpade sig mycke bra för såväl tävlande som publik o service-personal. Denna dag var i princip hela teamets mekaniker-stab närvarande dvs Hutte, Stisse, Håkan, Tim och fader Bengt.  

I klassen var det dock lite sämre ställt med konkurrensen där endast fyra bilar kom till start i A-förare 4WD, varvid Ramona Karlsson i sin EVO 5:a lämnade in redan på serviceplatsen med en trasig koppling. Så nu återstod bara Jerker Axelsson Trollhättan i en Subarucup bil från Norge samt Lars-Ove Olsson Forshaga i Mazda 323.

 

Inget o hänga lapp för utan det var bara för mig och Co-driver Bo H och göra det bästa av situationen, och testa ut de nybyggda diffarna som monterades efter Laxå samt försöka höja lägstanivån så gott som går.

 

Ut till sträcka ett som kan betecknas som dagens lång sträcka med sina 6,2 km som gick i närheten utav Sparlösa. Här tog vi i lite lagom utan att ta några risker, tiden blev också den acceptabel och vi tog 8 sek på Jerker o 9,5 sek på Lars-Ove.

 

Vidare så till sträcka två som var tre km lång. Även här verkade det som att vi trivdes ganska bra, denna sträcka åkte vi i Trollhättans tävling i fjol fast då åt andra hållet. Våra grundkunskaper räckte för att vara snabbast på sträckan 4 sek för Jerker. Tyvärr så bröt Lars-Ove efter denna sträcka med en trasig växellåda, så nu var vi bara två konkurrenter kvar.

 

Sträcka tre så och även här var det kort modell som gällde 2,5 km lång och vi kunde avgå med sträcksegern även här med 3 sek marginal till Jerker. Nu var det så dags för service och inte heller här vållade det några stora problem utan det var vatten till besättningen och bränsle till bilen som gällde. Vi gjorde även lite små justeringar på stötdämparna för att se skillnaden inför det avslutande varvet.

 

Tiderna verkade inte bli sämre under det avslutande sträckorna heller utan vi utökade försprånget ytterligare till Jerker. Vägarna som är mestadels hårda byvägar passar som handsken när det gäller att framföra den ganska tunga Japanska Volvon.

 

Herrar Persson/Holmstrand kunde nu återvända till målet i form av Totalsegrare i Varvloppet årgång 2009. Trevligt förstås och en bra uppladdning inför kommande helgs tävlande i Säffle.

 

Pokaler och en inteckning i Vandringspriset var vinsten denna dag.

Bilen har Håkan och Huttel förbarmat sig över då jag själv har haft bråda skördedagar i inledningen på veckan.

 

 

Mvh Henrik med team.

________________________________________________________

 

9 maj 2009

2 - 0 Till ABRIS Rally

Hej återigen. Nu duggar tävlingarna tätt och vi vill inte va sämre vi än att ställa upp när det bjuds.

 

Lördagens aktiviteter skulle komma att utspela sig i Tiveds-skogarna mellan Laxå och Askersund, där Esab-hallen i Laxå för dagen utgjorde start o mål. Tävlingen ingick i Västras DM där vi för övrigt är titelförsvarare och bjöd oss på 40 km SS fördelat över 5 sträckor. Teamet denna dag bestod förutom mig av Co-driver Bosse H samt mekanikerna Håkan Efraimsson, Stefan ”Stisse” Johansson samt pappa Bengt med andra ord ”full bil”.

 

Efter att ha gjort en regrouping på Shell i Hasslerör där flertalet av de andra Kullingsekipagen denna dag samlats fortsatte vi mot Laxå för att besiktiga o anmäla oss. Detta blev till 100 % godkänt och vi kunde under ordnade former intaga frukost. Första start var kl 11,00 och vi hade förärats med startnummer 48 denna dag och startade sålunda strax före 12.

 

Idag var det enbart 6 startande i vår klass och det svåraste motståndarna var Eddie Hörbing samt Bengt Thorsell i varsin Ford Focus WRC.

 

Ut mot sträcka ett som var dagens längsta med sina 11 km, här började det lite snabbare för att gå över i lite krokigare mitt på. Vi försökte starta med ungefär samma tempo som i Norrköping, enda skillnaden denna dag var att vi testade andra bromsbelägg samt annan fjädring i bak. Satt väl mest o små körde lite kändes det som för att försöka känna lite på bilen. Tiden visade sig dock vara skaplig och vi tog ledningen 4,4 sek före Eddie. Tyvärr blev Bengt T kvar på sträckan så nu blev d lite hårdare längst fram.

 

Vidare till sträcka två av det tre vi skulle köra innan det var dags för service. Lite justering på dämparna i bak innan start, o sen bar det av. Dock inte riktigt lika fort som vi ville utan det vart ett litet skorrande ljud från framdiffen istället. Rackarns då!

 

Det visade sig ganska så snart när vi närmade oss första riktigt tvära svängen att det var nåt fel som inte var riktigt. Bilen ville liksom inte styra in som det brukar, men inte kan man bryta för en sån här sak och tiden i mål på sträckan var tyvärr 3 sek sämre än Eddie.

 

Vidare till sträcka tre bar det så, och efter som vi nu var lite mer medvetna om problemet fick vi försöka lösa det på bästa sätt. Bästa meducin mot en framvagn som inte riktigt vill dit den ska är att överlåta det mesta utav styrandet till bakvagnen istället. Stundtals onödigt spektakulärt men ganska roligt, spec när man kommer i mål på sträckan och får se att vi lyckats ta 5 sek på Eddie.

 

Nu var det dags för service. Tyvärr är det lite bökigt och laga just framdiffen ute på tävling så det är inget alternativ när man åker en s.k. ”bonn-tävling”. Så det blev till att tanka, justera om stötdämparna byta ett par bromsskivor samt några däck, alltsammans inom den 20 minuters marginal som servicen fick fortgå.

 

Så med ett försprång på 6,4 sek till Eddie var det dags för oss att ta sig an det två avslutande sträckorna som var 15 km tillsammans. Sträcka fyra var av den lite snabbare och bredare karaktären och här var det riktigt svårt o hänga med Eddie som slog oss med 2,8 sek, trots att vi tyckte att vi åkte så fort vi ”vågade”.

 

Sträcka fem så och nu hade vårt försprång alltså krympt lite till Eddie. Sträckan bestod till stora delar av skogsbilsväg och vi åkte kanske lite fortare än man bör göra på sina ställen. Men känslan i mål var ändå lite knepig. Till vår fasa visade sig det att Eddie var snabbast på sträckan med 3,1 sek marginal. Aj då. Hur gick nu det här?

 

Efter lite matematik kunde vi problemen tilltrots konstatera att vi ändå lyckats avgå med segern med 0,5 sek marginal!!!

Skönt som skam och glada efter att ha vunnit efter en ganska hård kamp kunde vi så mottaga blomster och pokaler, innan avfärden hemåt påbörjades. I slaget om Laxå står det nu alltså 2-0 till Team Abris, då vi även i fjol avgick med segern. Men det vill säkert Eddie ändra på i det närmaste.

 

Nu väntar reparation av den trasiga framdiffen och lite översyn av ekipaget inför nästa planerade tävling som är i Vara den 30:e maj.

 

 

Mvh Henrik med vapendragare.

________________________________________________________

 

2 maj 2009

Gruspremiär i Nörrköping

Hallå där.Nja gruspremiär va det kanske inte, men väl första deltävling på grus i årets Supercup. Som alla vet vid det här laget så är grus självklart favorit underlaget. Holmen-Skograllyt som för dagen arrangerades av SMK Östgöta med start o mål samt serviceplats vid Himmelstalunds-hallen i Norrköping. Vid skulle bjudas på 5,7 mil SS fördelat över 5 st sträckor, några utav dem på klassiska SM-vägar. Nu när det har gått lite i stå för SM ”räknas” Supercupen som det mer eller mindre mest prestigefyllda man kan åka i Sverige.

 

Team Abris vill ju inte va sämre vi utan mötte med glädje upp vid 5 snåret på morgonen vid Shell i Annelund på lördagsmorgonen. Teamet bestod idag av mig själv Co-driver Bo Holmstrand samt Rolf”Hutte”Engström, Håkan Efraimsson samt Jr Tim Davidsson. En yrvaken skara tog så sikte på Norrköping, SMHI som för övrigt ligger i just Norrköping hade ju även lovat ett förstaklassigt rallyväder. SMHI gjorde ingen besviken denna gång och i morgonsolens fina skimmer kunde teamet både besiktiga bil samt hinna med att anmäla oss innan det var dags för frulle. Första start för dagen var idag förlagd till kl 11,00 och vi hade startnummer 8 denna dag. Hela Sverige-eliten i 4WD var naturligtvis på plats och vi tyckte vi hade ett gynnsamt startnummer med de allra snabbaste framför oss. Efter lite sketprat samt däcks-sparkning var det så dags att åka ut till SS 1 som var dagens långsträcka med sina 18 km.

 

Sträckan började snabbt de första 7 km dvs topphastigheter upp emot 210 km/h. Den sista milen var lite av d krokigare slaget och det var här kaptenen för skutan kom in i ett rus, o lyckades med bedriften att ta fel på en framfartsväg och vår tänkta färdväg. Ja ja bara att backa tillbaka och fortsätta vidare, efter att ha förlorat ~15 sek på min lilla malör hade vi inga stora förhoppningar när vi rullade i vid målbilen. Döm om vår förvåning dock när tidsmarginalen inte va mer än 8 sek till snabbaste bil som inte helt oväntat var Mats Jonsson.
 

Vidare mot sträcka två bar det och här gick det inte riktigt lika fort som på ettan, dock sprintade herrar Persson /Holmstrand till sig en sträckseger i rena ivern 1,2 sek före Mats J. Nu bar det av in till Norrköping igen för serviceuppehåll och lite rast. Inga problem med bilen utan bara kontroller, däckbyte och tankning stod på arbetsorden. Vidare ut till sträcka tre igen och även här var det en vägkaraktär som vi tyckte passa oss med lite motorsvagare bilar bra. Dvs krokigt med sväng på varje krön, tyvärr svängde vägen lite väl bra mitt på, då vi glada i hågen fortsatte rakt fram över ett utav dom många skymda krönen o rakt ut på den gamla vägsträckning. Bara att återigen kasta i reversen och välja rätt spår igen, i mål så hade Mats J åter slagit oss med 5 sek, men vi hade tredje tid på sträckan så vi klättrade i total listan till en andra plats. Gött mos. Vidare så mot sträcka fyra som var lite kortare och med en extremt smal väg som avslutning, se där ja nu var vi åter snabbaste vagn och tog in hela 1,4 sek på Mats J. 


Vidare till dagens grand finale som var en gammal SM-sträcka med namnet Rist. Börjar på skogsväg för att gå över i riktigt snabb byväg, häftigt så d förslår och tiden blev också skaplig. Delad sträckseger med Jonas Wigren tillika 3:an totalt blott 0,3 sek före Mats Jonsson. Så efter avslutat verk var det så dags att åka mot slutmål som relativt nöjda tvåor denna dag slagna av Mats med 10 sek och med en marginal ner till Jonas Wigren på tredje med 10 sek. Någon gång i framtiden kanske Mats får krypa till korset..så vi får hoppas att det är vår tur nästa gång.

 

 

Nu stundar det service på bilen för att vara redo redan tills på lördag då teamet ska åka i Laxå.

 

Mvh Henrik och det övriga i teamet.

________________________________________________________

 

 

 

29 april 2009

Vårkänslor

Hej allesamman. Nu har det varit ytterligare lite aktiviteter för teamets räkning när vi hunnit köra både träning på Remmene Skjutfält samt tävling i Kisa.

Alltihop för att komma så väl förberedda som möjligt inför den stundande tävlingen i Supercupen som är nu på lördag i Norrköping. Tävlingen som vi åkte i helgen i Kisa gick under tilltalsnamnet Klappjakten, och gick på krokiga och väl stenförsedda vägar runt Malexander och Österbymo i Östergötland.

Teamet denna dag bestod av mig själv och Co-driver Conny Erixon från moderklubben samt Rolf ”Hutte” Engström samt fader Bengt som mekaniker.
Vädret visade ju sig som bekant från sin allra bästa sida och vi hann på vår färd mot Kisa med ett kortare stopp vid en liten sjö för frukostintag.

Väl framme i Kisa anmälde samt besiktigade teamet utan anmärkning och kunde senare ställa upp ekipaget vid huvudstart som var förlagd till Tolvmannabacken i Kisa.
Tävling här bestod av 3,7 mil SS fördelat på 6 st sträckor, alla av det lite krokigare slaget men roligt så in i bänken. Tävlingen ingick i Öppna Östgöta Mästerskapen och bjöd på bra motstånd i klassen med storfräsare som Eddie Hörbing och Jonas Wigren i var sin WRC-Ford samt Robin Sandberg i en EVO 9:a, samt ytterligare ett koppel hungriga förare.

Då det var deltävling i Sverige-Serien i Volvo Original i samband med Klappjakten så var vi själva förpassade till ett ngt högre startnummer denna dag och startade först kl 13,00.

 Första stinten innan service bestod av tre sträckor innan det var dags för service. Första sträckan var en liten och bitvis ganska sönderkörd skogsbilsväg, här lyckades vi dock undvika de allra värsta hålorna och kom i mål 1 sek efter Eddie H som var snabbaste bil. Vidare i de för årstiden mycket vackra östgötska landskapet till sträcka två som var av lite bättre kvalité på väg.
Här träffade vi ganska bra och lyckades va snabbast på sträckan med 2,5 sek marginal till Eddie och 0,5 sek marginal till Jonas Wigren. 
 

SS 2

Vidare till sträcka tre där det var ungefär samma stuk på vägen och vi kunde i mål konstatera att vi åter hade en bra tid på sträckan och var före både Jonas o Eddie.
Nu va det dags för service av bilen och ”åldermännen” gjorde ingen besviken, lite efterdragning, justering stötdämpare och tankning stod på arbetsordern.
Allt klarades av galant och vi kunde bege oss ut till sträcka fyra, här var det samma goa karaktär som det övriga om än lite bredare väg på sina ställen.
Vid målskyltarna kunde vi åter glädjas åt att vi va ngt snabbare än det övriga konkurrenterna. Med krokigt i Östergötland menas oftast att det är få raksträckor som är längre än 100 m. Vidare till sträcka nummer 5, här var det en lite mindre väg som mötte oss med väldigt mycket stenar som låg o lurade i kanterna. Här gjorde dock Henrik ett litet misstag när vi kom in onödigt brett i en hårnål, bilen ställde sig lite för mycke på tvären.

Och vi hade inga möjligheter att köra framåt direkt då åsynen av ett kraftigt postlåde arrangemang stod alldeles för nära. En kort backning och iväg igen, surt sa räven då vi i mål tappade 10 sek på Eddie som var snabbast. Vidare ut mot sista sträckan, på transporten började det dock låta lite udda från mellandiffen. Ja ja, vad göra, bara att köra så länge det håller.

På sista sträckan tog vi i så mycket vi kunde men bilen kändes lite diffus, vi hade ju bara 4 sek upp till Eddie som nu ledde totalt. Men 1 km in på sträckan var d roliga slut, framdiffen sa upp bekantskapen och bilen blev i princip enbart bakhjulsdriven. Ganska effektfullt dock med så mycke effekt på bakhjulen, ha ha.
Nu klarade vi oss iofs hela vägen ut och kunde fullfölja iaf och blev trea i tävlingen trots lite bekymmer.
Nöjda och lite glada kunde vi så återvända till Kisa för att äta, lasta o åka hem.

Efter att ha rivit ner växellåda och mellandiffen för obducering och reparation, ska vi nu försöka få ihop bitarna tills på lördag o stå rustade igen för att kämpa om nya topplaceringar i Supercupen i Norrköping. Blir säkert inte lätt men skam den som ger sig.

 

Mvh Henrik och det övriga i teamet.

________________________________________________________

 

 

MOTORSIDOR

 

 

Motorsport i Värmland

 

Motorsport4Sale

 

Ericsson Motorsport

 

Noteriet

 

Resultatdata

 

Resultatservice

 

Aktuell Motorsport